Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Joint venture

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Mackiewicz | 2015-06-15 12:36:10
indie, spółki, prawo, podatki

Joint venture to stosunkowo popularna droga do ustanowienia własnej obecności w Indiach.

Główną zaletą joint-venture jest wniesiona przez partnera wiedza i umiejętność poruszania się po rynku, czasem aport rzeczowy w formie nieruchomości, co w Indiach jest niesłychanie ważne. Ryzykiem jest brak pełnej kontroli nad spółką; w wypadku sporu partner miejscowy będzie na ogół w uprzywilejowanej pozycji. Dlatego też przed przystąpieniem do joint venture należy rozpatrzyć wiele czynników. Kluczowy będzie tu dobór właściwego partnera. Przed rozpoczęciem negocjacji strony winny zawrzeć porozumienie o poufności.

Następnym krokiem po wstępnych negocjacjach będzie podpisanie tzw. Memorandum of Understanding (MoU), które zawiera podstawowe informacje o projekcie i określa intencje stron zawarcia porozumienia, chociaż nie jest prawnie wiążące. Ostateczne porozumienie pomiędzy wspólnikami zostanie ujęte w tzw. Articles of Association spółki indyjskiej, które konstytuują podstawowe zasady tworzonej spółki.

Porozumienie o joint venture definiuje wzajemne prawa stron i wytyczne sprawnego funkcjonowania firmy.

Powinno ono zawierać także niektóre istotne zapisy:

  • zezwolenia i licencje
  • finansowanie; jest to szczególnie ważne, bowiem partnerzy mogą wnosić nie tylko wartości gotówkowe
  • cel utworzenia
  • podział udziałów lub akcji; w punkcie tym należy również zawrzeć informacje o rodzajach akcji, wynikających z tego prawach, transferach udziałów; zasadach zgromadzeń udziałowców, prawach do głosowania itd.
  • zarząd, czyli m.in. rada dyrektorów, zasady zebrań (udziałowców i dyrektorów), mianowanie i odwoływanie najwyższego zarządu, zasady i warunki rozwoju biznesu
  • rozwiązywanie sporów; spory można rozstrzygać na drodze negocjacji, mediacji czy arbitrażu (indyjskie prawo daje takie możliwości); można też na drodze sądowej, ale jest ona bardzo długa i kosztowna, a jej skuteczność może być ograniczona
  • poufność
  • rozwiązanie umowy; należy podać okoliczności, które prowadzą do rozwiązania umowy, jak np. niedotrzymanie umowy, niewypłacalność itd. Można zawrzeć też klauzulę siły.

Uwzględniając wielkość oraz skalę rynku indyjskiego, warto się zastanowić nad , utworzeniem własnej sieci dystrybucyjnej. Jeśli firma nie jest gotowa na otwarcie tu swojego oddziału, warto rozważyć korzystanie z usług lokalnych agentów, przedstawicieli i dystrybutorów.

 

Agent czy dystrybutor

 

Jeśli firma chce prowadzić sprzedaż na terenie całych Indii, wówczas celowym jest utworzenie sieci lokalnych agentów i dystrybutorów mających licencje importowe. Potencjalny agent pozyskuje klientów i jest wynagradzany w formie prowizji. Przedstawiciel otrzymuje stałą niewielka pensję oraz prowizję od wygenerowanej sprzedaży. Dystrybutor zaś działa jak importer, to znaczy kupuje towar na swój rachunek, składuje go i odsprzedaje finalnemu klientowi (ta forma jest bardzo trudna i rzadka z racji dosyć skomplikowanych procedur importowych). Z powodu ryzyka związanego ze składowaniem towaru, zwykle wynagrodzenie dystrybutora jest wyższe niż agenta lub przedstawiciela.

Przed dokonaniem wyboru agenta lub dystrybutora lepiej nie dokonywać przedpłat. Przy ocenie kandydata warto wziąć pod uwagę: jego reputację, zasoby finansowe, gotowość do inwestowania, pozycję rynkową, zdolność kredytową oraz poradę WPHiI.

Idealny kandydat na agenta powinien mieć bardzo dobre kontakty z bankami, aby móc uzyskiwać kredyt i być w stanie sprzedawać cały zakres towarów oferowanych przez swego mocodawcę. Ważne, by przyszły agent posiadał nowoczesną infrastrukturę: magazyn, salon wystawienniczy oraz wyszkolonych pracowników. Zdarza się, że kandydat na agenta jest już związany z wieloma innymi firmami. Może to spowodować, że nie będzie miał czasu na skuteczny rozwój interesów nowego klienta. Ważne jest także, by chciał on wyjść poza już posiadane kontakty i rozwijać nowe rynki w sposób agresywny.

Indie, z uwagi na wielkość terytorium i słabą infrastrukturę drogową stanowią nie lada wyzwanie logistyczne dla agentów i dystrybutorów. Dlatego korzystne może być wyznaczanie na agentów małych firm, mających swe siedziby w regionach zamieszkiwanych przez klientów. Osoba dobrze znająca produkt i posiadająca umiejętności marketingowe może być lepszym rozwiązaniem, niż duża firma.