Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Mechanizm roztrzygania sporów handlowych przez „Directorate General of Foreign Trade"

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Karol Pęczak | 2016-06-30 14:16:14
spory handlowe

Spory handlowe

Potencjalnie użyteczną drogą do rozwiązywania sporów handlowych pomiędzy indyjskimi i zagranicznymi importerami /eksporterami jest droga poprzez indyjski „Directorate General of Foreign Trade” (Dyrektoriat Generalny Handlu Zagranicznego). W ramach nowej „Polityki Handlu Zagranicznego i Procedur na lata 2015-2020” ogłoszonej przez indyjskie Ministerstwo Handlu i Przemysłu zostało jasno określone odniesienie do mechanizmu, poprzez który moga byc rozwiązywane spory handlowe pomiędzy firmami handlowymi z Indii i z zagranicy.

Rozddział 8 nowej „Polityki Handlu Zagranicznego i Procedur na lata 2015-2020”(1) w zakresie skarg odnosnie jakości i sporów handlowych „ Quality Complaints and Trade Disputes” wyszczególnił trzy kategorie skarg, które można kierować do rządu indyjskiego w sprawach miedzynarodowych sporów handlowych:

- zażalenia zgranicznych firm w związku z niską jakością produktów dostarczonych przez eksporterów z Indii;

- zażalenia importerów na zagranicznych dostawców w związku z niską jakością dostarczonego produktu;

- zażalenia na nieetyczne praktyki handlowe związane z brakiem dostawy / częściową dostawą po potwierdzeniu zamówienia; dostarczenie towaru innego, niż zamówiony; brak zapłaty; niedotrzymanie terminu dostawy.

„Polityka Handlu Zagranicznego i Procedur na lata 2015-2020” nawiązuje również do zobowiązań indyjskich importerów i eksporterów określonych w „Foreign Trade (Regulations) Rules of 1993” oraz „Export (Quality Control & Inspection) Act of 1963” i „Foreign Trade (Development & Regulation) Act of 1992”.

Sekcja 8.3 „Foreign Trade Policy 2015-2020” również naświetla akcje możliwe do przeprowadzenia przez indyjski „Directorate General of Foreign Trade” (Dyrektoriat Generalny Handlu Zagranicznego) przeciwko indyjskim eksporterom i importerom.

Najogólniej ujmując wspomniane akcje obejmują (2)

- Sekcja 8 „Foreign Trade (Development & Regulation) Act of 1992” uprawomocnia „Directorate General of Foreign Trade” bądź też upoważnioną do działań w imieniu Dyrektoriatu osobę do anulowania kodu importera/eksportera IEC (Importer Exporter Code) nieuczciwemu indyjskiemu eksporterowi / importerowi;

Uwaga: bez posiadania kodu IEC nie jest możiwe prowadzenie w Indiach ani eksportu ani importu.

- Sekcja 9.2 “Foreign Trade (Development & Regulation) Act of 1992” uprawomocnia „Directorate General of Foreign Trade” bądź też upoważnioną do działań w imieniu Dyrektoriatu osobę do odmowy wydania lub wznowienia licencji , certyfikatu jak i czegokolwiek, czego beneficjentem mógłby zostać nieuczciwy indyjski importer /eksporter;

- Sekcja 9.4 “Foreign Trade (Development & Regulation) Act of 1992” uprawomocnia „Directorate General of Foreign Trade” bądź też upoważnioną do działań w imieniu Dyrektoriatu osobę do zawieszenia lub odwołania licencji, certyfikatu jak i czegokolwiek, czego beneficjentem mógłby zostać nieuczciwy indyjski importer /eksporter;

- Sekcja 9.4 “Foreign Trade (Development & Regulation) Act of 1992” uprawomocnia „Directorate General of Foreign Trade” do nałożenia kar finansowych przeciwko jakiejkolwiek osobie lub firmie, która narusza Rozporządzenia, Procedury, Reguły i Regulacje Prawne w zakresie handlu zagranicznego ustanowione przez indyjski rząd.

Sekcja 8.04 (a) „Foreign Trade Policy 2015-2020”upoważnia do utworzenia „Committes on Quality Complaints & Trade Disputes” (Komitetów d/s Reklamacji Jakości i Sporów Handlowych) w każdym z 22 regionalnych biur „Directorate General of Foreign Trade” w Indiach ze specjalnym zadaniem przyjmowania zażaleń od indyjskich i zagranicznych importerów / eksporterów.

Sekcja 8.04 (c) „Foreign Trade Policy 2015-2020” wyszczególnia obowiązki poszczególnych Komitetów jak niżej(3):

- badanie wszystkich skarg związanych z reklamacją jakości i nieetycznymi praktykami handlowymi w zakresie kompetencji terytorialnej poszczególnych komitetów;

- rozstrzyganie sporów handlowych, możliwie w okresie nie dłuższym niż trzy miesiące liczac od daty złożenia skargi;

- poszukiwanie wsparcia ze strony Export Inspection Council of India, the Export Promotion Bureau oraz innych organizacji i agencji , które mogłyby być pomocne w rozwiązywaniu sporów;

Należy jednak podkreślić, że działanie poszczególnych Komitetów sa wyłącznie natury pojednawczej i że zarówno indyjski jak i zagraniczny importer / eksporter może odwołać się do sądu.

Kompletna lista 22 Komitetów jak również ich kompetencje terytorialne są określone w „Handbook on Foreign Trade Procedures 2015-2020”(4).

Co więcej “Handbook on Foreign Trade Procedures 2015-2020” sustanawia, że wszelkie skargi mogą być złozone poprzez przedłożenie wypełnionego foprmularza ANF 8A znajdujacego się w „Appendices & Ayaat Niryat Forms” na stronie „Directorate General of Foreign Trade”:

http://dgft.gov.in/exim/2000/APPANFS2015.pdf

 

Odnośniki

 

[1] 1. Foreign Trade Policy 2015-2020, Directorate General of Foreign Trade, Ministry of Commerce & Industry, Government of India. Effective as June 30, 2015. Source: http://dgft.gov.in/exim/2000/updated_FTP_2015-2020.pdf

 

2. Foreign Trade Policy 2015-2020, Directorate General of Foreign Trade, Ministry of Commerce & Industry, Government of India. Effective as June 30, 2015. Source: http://dgft.gov.in/exim/2000/updated_FTP_2015-2020.pdf

 

3. Foreign Trade Policy 2015-2020, Directorate General of Foreign Trade, Ministry of Commerce & Industry, Government of India. Effective as June 30, 2015. Source: http://dgft.gov.in/exim/2000/updated_FTP_2015-2020.pdf

 

4. Hanbook on Foreign trade Producers 2015-2020, Directorate General of Foreign Trade, Ministry of Commerce & Industry, Government of India. Updated as on august 4, 2015. Source:

http://dgft.gov.in/exim/2000/Updated_HBP_2015-2020.pdf