Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Różnice kulturowe

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Mackiewicz | 2015-06-15 12:02:05
indie, new delhi, ludność. kultura

W Azji nie mówi się „nie” – nie wypada. Niedopuszczalna jest nerwowość oraz agresja. Obdarowywanie prezentami, lub jak zwą to Hindusi „memento”, jest rzeczą naturalną i nie jest uznawane za objaw korupcji. Negocjacje zakończone sukcesem często są celebrowane posiłkiem.

W kontaktach z przedsiębiorcami indyjskimi, należy pamiętać o etykiecie biznesowej przyjętej w tym kraju.

  • umawiajmy się na spotkania z wyprzedzeniem i potwierdzajmy je na tydzień przed przyjazdem oraz po przyjeździe, bowiem czas w Indiach, jak i podejście do interesu, jest różne w tym kraju
  • na spotkanie należy zgłosić się punktualnie. Hindusi doceniają punktualność, choć często sami jej nie przestrzegają i często trzeba czekać na rozmówcę
  • przygotujcie się na to, że znaczna część spotkania zostanie poświęcona na wzajemne poznawanie się, zanim zacznie się rozmowa o interesach. Niewykluczone, że spotkamy się z kilkoma osobami, zanim dotrzemy do decydenta
  • Hindusi lubią znać program i tematykę spotkania z wyprzedzeniem
  • po spotkaniu należy przesłać rozmówcom notatkę opisującą przebieg spotkania i następne kroki. Pozwala to uniknąć nieporozumiem



     

Ubiór

 

  • umiarkowany – konserwatywny dla mężczyzn i kobiet, chociaż tropiki czasami wymuszają lżejszy strój
  • mężczyźni powinni być ubrani w ciemny garnitur i krawat; w lecie dozwolona jest biała koszula bez marynarki
  • kobiety powinny mieć na sobie kostium lub sukienkę, bez zbytniej nonszalancji
     

Karty wizytowe
 

  • należy zabrać ze sobą dużo wizytówek. Bez wizytówki w zasadzie nie istniejmy jako partner handlowy. Należy pamiętać, iż w Indiach wizytówkami wymienia się bardzo często - zdecydowanie częściej niż w Europie. Wizytówki koniecznie muszą być w języku angielskim
  • wizytówki należy wymieniać po wstępnym uścisku dłoni
  • na wizytówce powinno być podane stanowisko i wykształcenie oraz logo i nazwa firmy
  • wizytówkę należy podawać gestem formalnym, w sposób umożliwiający przeczytanie jej
     

Przedstawianie się
 

  • Hindusi tradycyjnie pozdrawiają się gestem złożonych dłoni i słowami „Namaste”. Jest to bezpieczna forma powitania z Hinduską. Natomiast w biznesie bardzo rozpowszechnione jest podawanie sobie dłoni
  • najpierw należy zwrócić się do osoby najstarszej
  • hinduska kobieta pierwsza powinna wyciągnąć rękę do powitania
  • język angielski jest powszechnie stosowanym językiem w biznesie
     

Negocjacje
 

  • bądź cierpliwy - w Indiach nie ma pośpiechu
  • wykorzystaj ten czas do tworzenia relacji z partnerem. Zawsze warto znaleźć wspólny punkt zaczepienia
  • bądź świadomy, że ludzie mogą ci mówić to, co chcesz usłyszeć.
  • uśmiech ani potakiwanie nie oznaczają akceptacji. W Azji nie mówi się „nie” – nie wypada
  • decyzje podejmuje najważniejsza osoba. Jeśli nie znajduje się na spotkaniu, oznacza to, że negocjacje są we wstępnej fazie. Ale to nie problem na pierwszym spotkaniu
  • nie trać spokoju, staraj się być opanowany w każdej sytuacji. Nerwowość oraz agresja są niedopuszczalne - oznaczają, że straciłeś twarz i będziesz postrzegany jako osoba niewiarygodna
  • ustępstwa mogą dotyczyć ceny i warunków transakcji. Powinny być odwzajemniane
  • koncentruj się na budowaniu dobrych relacji. Nie zachowuj się konfrontacyjnie
  • nigdy nie okazuj publicznie braku porozumienia wewnątrz własnego zespołu - to brak wiarygodności i sytuacja niedopuszczalna w Indiach
  • nie ponaglaj Hindusów do podejmowania decyzji. Tu zawsze decyzja rodzi się powoli
  • Hindusi nie lubią i zwyczajowo nie chcą mówić „Nie”. Często zamiast tego mówią: „Zobaczymy, Spróbujemy, Być może ,tak”
  • negocjacje zakończone sukcesem często są celebrowane posiłkiem
     

Korupcja i biurokracja
 

  • indyjskie społeczeństwo opiera się na osobistych stosunkach. Obdarowywanie prezentami, lub jak zwą to Hindusi „memento”, jest tu rzeczą naturalną i nie jest uznawane za objaw korupcji
  • nie należy jednak dać się wciągnąć do przekupstwa
     

Jedzenie
 

  • jeśli wychodzisz na biznesowy poczęstunek, nie zapomnij zapytać o tak zwany „dress code”,czyli zasady ubioru.
  • tradycyjnie w domach lub na imprezach prywatnych będziemy poproszeni, by umyć ręce przed i po posiłku
  • Hindusi jadają późno i często nie są punktualni. Z reguły osoba, która zaprosiła na posiłek, będzie płacić za wszystkich. Żeby odwzajemnić ten gest gościnności, należy zaprosić gospodarzy na posiłek przy innej okazji
  • indyjskie jedzenie jest ostre i ciężkie. Warto i można zapytać o potrawę i sposób przyrządzania. To dobry temat na rozpoczęcie dyskusji
  • nie krytykujmy kuchni indyjskiej, bo Hindusi są do niej bardzo przywiązani i uważają ją za najzdrowszą. Szczególnie „inne” od naszych standardów są indyjskie słodycze podawane z mlekiem, czasami na ciepło i bardzo słodkie
  • religia narzuca znaczne ograniczenia w diecie: Hindusi nie jedzą wołowiny i wielu z nich to wegetarianie; Muzułmanie nie jedzą wieprzowiny i nie piją alkoholu; Sikhowie nie jedzą wołowiny
     

Tematy do rozmowy przed negocjacjami
 

  • rodzina, potrawy, historia, filmy, hobby, sport (zwłaszcza krykiet)
  • nie rozmawiaj o: polityce, seksie, nędzy
  • nie wypowiadaj się krytycznie o Indiach i panujących tu zwyczajach
     

Na ulicy
 

  • w Indiach najczęściej płaci się gotówką; karty kredytowe w małych sklepach to abstrakcja
  • najlepiej mieć odliczoną kwotę w rikszy, taksówce, albo innym środku lokomocji. W przeciwnym razie należy liczyć się, że nie wydadzą nam reszty
  • należy ignorować żebraków. Bieda i ubóstwo w Indiach to trudny temat
  • napiwki w restauracjach wynoszą 5-10 proc. Tradycyjny Bakshish jest powszechny w Indiach
  • ceny są stałe w dużych sklepach, natomiast targowanie się jest konieczne przy robieniu zakupów na rynkach i straganach ulicznych